Хроматична аберація у біноклів |
|
Оптична вада, що проявляється різним місцем фокусування променів з різною довжиною хвилі. Є результатом дисперсії скла, використаного для виробництва лінзи, тобто різним коефіцієнтом надлому хвиль з різними довжинами (кажучи простіше синє світло, з огляду на більшу енергію, заламується в склі більше ніж червоне світло). Розрізняється хроматична повздовжня аберація і поперечна. На нижчезгаданому малюнку видно чітко, що синіі і червоні промені загинаються в склі лінзи інакше і через те фокусуються в різних місцях.
1 - звичайне скло 2 - скло високої щільності ED 3 - відстань фокусування 4 - повздовжня хроматична аберація 5 - поперечна хроматична аберація
Виділяють чотири найпопулярніші способи боротьби з хроматичною аберацією:
1. Використання лінз з дуже високою фокусацією, завдяки чому світло не повинно сильно заламуватись в склі. Слабке заламування призводить до меншої відмінності в заламуванні червоного і синього світла, а через це дає меншу хроматичну аберацію. Однак це спосіб, який найчастіше знаходить застосування в довших підзорних астрономічних трубах (рефракторах), а не дуже справджується в коротких і компактних біноклях.
2. У об'єктивах застосовувати елементи, що складаються наприклад з двох лінз, кожна з іншим видом скла. Тоді аберація однієї лінзи може бути виправлена через другу. Такий об'єктив ми називаємо ахроматом. Це рішення часто застосовується в біноклях і телескопах.
3. Зробити об'єктив, що використовує лінзи, зроблені з дуже рідкісних і дорогих стекол з низькою дисперсією. Такий об'єктив часто називають апохроматом.
4. Зробити об'єктив, що складається з суміші лінз і дифракційних сіток. Ця технологія, тепер успішно застосовується деякими фірмами і дозволяє робити короткі об'єктиви практично позбавлених хроматичної аберації.
У біноклі хроматичну аберацію найлегше помітити направляючи оптичний інструмент на місце, де маємо справу з великим контрастом напр. темний дах будівлі на фоні ясного неба. Фіолетовий і зеленувато-жовтий обод на гострому краю чорного і білого кольорів, це і є ефект хроматичної аберації.
|